Untuk post kali ini,saya ingin mengulas sedikit tentang ebook percuma yang saya telah download dan baca baru-baru ini iaitu Ebook Idea Newbie yang dikarang oleh Aizat Kamal.

Ebook Idea Newbie terbahagi kepada tiga bahagian yang mempunyai sub-topik yang berlainan iaitu "Idea-Idea Perniagaan",  "Asas Perniagaan Internet" dan "Contoh Laman Web dan Perniagaan". Saya akan kupaskan satu persatu didalam post ini.

1)Ebook Idea Newbie : Idea-Idea Perniagaan

Didalam sub-topik ini, Aizat cuba menggalakkan pembaca untuk memanipulasi hobi dan minat tersendiri kepada perniagaan. Aizat juga memberi beberapa contoh hobi dan minat beserta idea memanipulasi hobi pembaca kepada perniagaan yang boleh dipasarkan di internet iaitu ebook & video, produk fizikal, perkhidmatan dan prospek. Aizat kupaskan sehingga 30 contoh hobi dan minat yang harus anda baca.

2)Ebook Idea Newbie : Asas Perniagaan Internet

Didalam sub-topik ini, Aizat cuba menekankan tujuh perkara asas perniagaan internet, bermula dari mencipta produk sehingga mempromosikan produk. Walaupun penerangan Aizat agak ringkas dan tidak merangkumi bahagian-bahagian teknikal, tetapi pembaca dapat mengetahui apa asas-asas untuk memulakan perniagaan internet.

3)Ebook Idea Newbie : Contoh Laman Web dan Perniagaan

Aizat menyenaraikan contoh-contoh laman web yang memanipulasi hobi dan minat kepada perniagaan beserta alamat laman web tersebut. Anda pasti akan mendapat idea serba sedikit tentang bagaimana untuk memulakan perniagaan internet sendiri dengan menjadikan laman web lain sebagai rujukan.

Komen: Aizat berjaya membuka mata saya untuk menggunakan hobi dan minat saya untuk dijadikan perniagaan. Akan tetapi, ebook ini pasti akan menjadi lebih menarik sekiranya Aizat menerangkan bahagian-bahagian teknikal seperti membina minisite dan mempromosi laman web di dalam sub-topik kedua iaitu "Asas Perniagaan Internet".

Saya pasti kebanyakan pembaca ebook ini pasti seseorang yang tidak ada pengalaman membina website. Sekiranya Aizat dapat menerangkan secara terperinci tentang hal teknikal tersebut, pasti ebook ini menjadi rebutan ramai newbie-newbie yang ingin menceburi dalam perniagaan internet beserta mendapat satu lagi bintang di kolum review saya ini.

Kepada pembaca yang ingin mendapatkan asas-asas untuk memulakan perniagaan internet beserta idea-idea untuk memanipulasi hobi kepada perniagaan, saya sarankan untuk membaca Ebook Idea Newbie. Anda boleh dapatkan ebook ini secara percuma di  http://www.ideanewbie.com dengan memberikan nama dan email anda.

Rating:   daripada 5 bintang.

Selamat membaca,

0 comments